Top of page. Skip to main contents. Skip to main menu. Skip to footer.
ÇORLU Şubemiz Hizmetinizde. Harita için tıklayınız. HASANPAŞA Şubemiz Hizmetinizde. Harita için tıklayınız.

FAKTORİNG NEDİR?

Tanım
Faktoring, her türlü mal ve hizmet satışlarından doğan, fatura veya fatura yerine geçen belgelere dayalı, vadeli alacakların Faktoring şirketine temlik edilmesi karşılığında finansman ve tahsilat  hizmetlerinin  sunulmasıdır.

Bu anlamda  faktoring, vadeli satış yapan firmaların, bu satışlardan doğan alacak haklarının faktoring şirketleri tarafından satın alınması esasına dayanan bir finansman yöntemidir.

Faktoring sistemi, vadeli alacakları hareket ve likidite kazandıran ve bir işletmenin en büyük gereksinimlerinden olan "nakit" girişini sağlayan en önemli yöntemlerden biridir. Faktoring kuruluşları ile yapılan sözleşmeler ile alacaklarınız güvenli ve etkili bir tahsilat ve nakit akışı yöntemine  kavuşur.

Basitçe ifade etmek gerekirse Faktoring işlemleri, hızlı finansman yükümlülüklerinizi yerine getirmeniz ve işletmenizi başarılı bir biçimde büyütmeniz için fonlama sağlar. Eğer nakit sıkışıklığı varsa işi büyütmek zordur. Faktoring satışlarınızı nakde dönüştürür, size sağlıklı büyüme imkanı sağlar. Faktoring hizmetleri bu noktada, ekonomik büyüme evresindeki tüm irili ufaklı işletme, vadeli iş yapan tüm girişimci ve firmalar için etkin bir finansal seçenektir.

Tarihçe

Faktoring işlemlerinin temeli Fenikelilere ve hatta eski Roma’ya dayanmaktadır. Bu dönemde faktor olarak adlandırılan kişiler tüccarların ürünlerini satmak ve depolamak gibi çeşitli hizmetler sunmuştur.  M.Ö. 4000 yıllarında ise Mezopotamyalı tacirlerin gelecekteki alacakları nakde çevirdikleri, alacakların ödenmesini garanti ettikleri bilinmektedir. Faktoring kavramı ilk olarak Alman bankerler tarafından kullanılmıştır.  Bu bankerler kendilerine ‘factor’, temsilciliklerine de ‘factorein’ adını vermişlerdir. Bu temsilcilikler bir acente mantığı ile çalışmış, tüccar yardımcılığı görevini üstlenmiştir. 17. yüzyılda İngiltere’de ‘factoring house’lar kurulmuş ve modern faktoring işlevlerinin bazı bölümlerini üstlenmişlerdir. ‘Factoring house’ların Kuzey Amerika’da bir temsilciliğinin açılması ile depolama, satış, nakliye gibi hizmetlere ek olarak müşteri hakkında bilgi toplama, alacağın tahsili, tahsil edilememe riskinin üstlenilmesi gibi bazı fonksiyonlar da eklenmiş, günümüzdeki faktoring uygulaması başlamıştır.

Modern faktoring işlemleri Amerika’daki tekstil endüstrileşmesi ile bu kıtada yoğunlaşmış ve gelişmiş, daha sonra Avrupa’da açılan temsilcilikler aracılığıyla dünyaya yayılmıştır.

Türkiye’de Faktoring

Türkiye’de faktoringin gelişmesi 1980 sonrası dışa açık ekonomi politikaları ve ihracata dayalı sanayileşme stratejileriyle paralellik göstermektedir. Ülkemizde son yıllarda bankacılık sistemindeki önemli değişim ve gelişmelerin yanı sıra uluslararası nitelikteki bankaların da Türkiye’de şube açmaları ve bankaların ihtisas bankacılığı eğilimlerinin giderek artışı sonucu bankalar arası rekabetin yoğunlaşması üzerine bankalar, müşterilerine; tüketici kredileri, kredi kartları, leasing, faktoring ve forfaiting gibi finansman tekniklerinden yararlanabilme olanakları sunmaya başlamışlardır. Faktoring kavramı bir finans tekniği olarak ülkemiz bankacılık terminolojisine ilk kez 1983 yılında “Ödünç Para Verme İşleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” ile girmiştir. Bu kararnamenin 3. maddesi; faktoring’i “mal ve hizmet satışlarından doğmuş veya doğacak alacakların temellük edilerek, tahsilinin üstlenilmesi ve bu alacaklara karşılık ödemelerde bulunularak finansman sağlanması” diye tanımlanmakta, bu işle uğraşmak üzere kurulan şirketleri de “faktoring şirketleri” olarak adlandırmaktadır.

Faktoring, yeni bir finansman modeli olmasına rağmen ülkemizde hızlı bir gelişme göstermiş ve ülkemiz finans piyasalarının son yıllarda vazgeçilmez enstrümanı olmaya başlamıştır. Her türlü mal ve hizmet satışlarından kaynaklanan vadeli alacakların faktoring şirketine devredilmesi işlemi giderek yaygınlaşmaktadır. Ülkemizde faktoring hizmetlerinden en çok küçük ve orta ölçekli şirketler, sektörler itibariyle de en çok tekstil, demir, çelik, gıda, otomotiv, makine ve teçhizat, yedek parça, büro makineleri, ticaret, sağlık ve temizlik sektörleri ile yayıncılık sektörleri yararlanmaktadır.